Pompa och planering för kungens slott och parker

Det är ett riktigt jubileumsår för kungen i år, då det är 50 år sedan han uppsteg på tronen. Det är även 500-årsminnet av valet av Gustav Vasa till Sveriges kung. Detta uppmärksammas på flera håll i landet och så även hos Byggnadsföreningen som hade det kungliga kulturarvet som tema på höstens första föreningsmöte den 13 september.

Djurgården – många besökare och flera utmaningar

Magnus Andersson är slottsfogde över Kungliga Djurgården. Djurgården är Stockholms mest välbesökta rekreationsområde och det ställer höga krav på skötseln. Magnus berättade om några av de utmaningar som hans verksamhet står inför, till exempel att utveckla med kvalitet, erbjuda något åt alla samt både välkomna de många besökarna och värna om parkens värde. Det kräver också såväl planering som samspel att vara granne till kommuner som växer och bygger nya bostäder intill Djurgården.

Landskapsarkitekten Jonas Berglund är engagerad i parken vid Rosendals slott på Djurgården. Han arbetar med att rusta parken och att parken i sig med sin prakt ska vara ett eget utflyktsmål, så att Rosendal inte bara förknippas med kanelbullarna på trädgårdskafét.

Slottet och den bortglömda balkongen

Även Stockholms slotts slottsfogde Erik Kampmann var på plats på föreningsmötet. Slottet är ett givet turistmål för många som besöker Stockholm och hittills i år har 811 334 inpasseringar gjorts. Erik förklarade att verksamheten handlar om att slottet ska vara öppet och det är ett fåtal gånger som slottet behöver stängas, som inför kungens stora 50-årsjubileumsfest. Slottet i sig är imponerande med en lokalarea på cirka 42 000 kvm, 1430 rum varav 660 har fönster och totalt finns 31 600 fönsterrutor.

Så klart finns det utmaningar i ett gammalt slott och Erik nämnde klimatstyrningen. Han berättade också om påbyggnaden av den bortglömda balkongen. På Tessins originalritning syns ett balkongräcke vid slottets västra fasad, men någon balkong byggdes troligtvis aldrig. Balkongen med ett specialdesignat räcke gör det nu möjligt för hela kungafamiljen att kliva ut på balkongen och hälsa på besökare. Tidigare fick de stå kvar inne i slottet vid ceremoniella tillfällen.

Så bakom all pompa och ståt som kungafamiljen kan sägas stå för när det gäller slotten och parkerna, finns det mycket planering för att få allt till stånd.

Text och foto: Sofia Jonsson