Kriminalitet i byggbranschen: Inga krav, ingen förändring

Arbetslivskriminalitet är ett problem för byggbranschen. Det kan handla om skattebrott, bokföringsbrott, organiserat svartarbete, illegalt utnyttjande av arbetskraft, arbetsmiljöbrott och penningtvätt. Till föreningsmötet den 9 oktober var tre talare inbjudna som berättade hur de arbetar för att motverka kriminalitet på byggarbetsplatser.

Måsholmstorgs-Ärtan

Torsdagens byggärta var i formen av ett studiebesök. 25 av föreningens medlemmar fick tillfälle att besöka Stockholmshems nya byggnad vid Måsholmstorget i Skärholmen denna vackra höstdag. Initiativet kom från CM-Bolagen samt EBAB som samordnar byggprojektet på plats. Det stiliga huset, 23 våningar högt i grågrön terrasso, kommer att innehålla såväl Stockholmshems nya kontor, kulturlokaler samt drygt 100 bostäder. Efter studiebesöket åt vi ärtsoppa på Byggnadsföreningen i vanlig ordning.

Bostadsmarknaden – hur är läget?

Höstens första föreningsmöte den 18 september handlade om läget på bostadsmarknaden. Det har varit och är en tuff situation för alla som arbetar med bostadsbyggande. Färre bostäder har påbörjats i spåren av den kraftiga inflationen efter pandemin och höjda elpriser efter kriget i Ukraina, vilket också gjorde att Riksbanken agerade med att höja styrräntan. Hur resonerar några företrädare för bostadsutvecklare om situationen?