Wille Crafoord höll takten i högtidstalet

Årets uppdrag att högtidstala hade getts till Wille Crafoord; känd som underhållare, svensk hiphop med gruppen Just D och med podden Våradrömmarsstad om Stockholms historia. Och högtidstalet blev inte alls så som det brukar vara. Tillsammans med bandet Undret, tog Wille med medlemmarna genom Stockholms historia från istiden till Kungsgatans invigning. Det blev en musikalisk, historisk beskrivning av Stockholm med nedslag i specifika årtal, platser och händelser.

”Högtidstalaren hör alltid till föreningsårets höjdpunkt, men i år blev det något extra: Stockholmiana i hip-hop-format med kör och orkester. En riktig högtidsstund!”

Magnus Andersson, slottsfogde på Kungl. Djurgårdens förvaltning och hedersledamot i föreningen.

”Wille Crafoord överraskade oss alla när han rappade sig igenom Stockholms historia. Eftersom Just D spelats flitigt hemma hos oss, visste jag att han behärskade orden men den djupa kunskapen om Stockholm var imponerande och kombinationen genial. Det 173:e högtidsmöte kommer vi att minnas länge!”

Britta Blaxhult, vd på Selvaag Bostad och vice ordförande i föreningens styrelse

”Det var en ära att få uppleva en ungdomsidol och en sann konstnär som med värme, brinnande engagemang och ett stort hjärta levererade intelligenta texter och Stockholms historia i en rasande takt. Tillsammans med det fantastiska bandet skapade de musikhistoria i dubbel bemärkelse. En upplevelse som jag inte kommer att glömma, och vilken strålande start för mig i denna fantastiska förening!”

Victoria Zimmermann Grönros, projektledare på Stockholms stads exploateringskontor och nyligen invald som medlem

”Jag tyckte att Wille gjorde en fantastisk insats. En cocktail av kunskap, språklig finess, humor, musik och inspirerande videokonst som lyfter Stockholms historia till en ny nivå.”

Anna Bergström, arkitekt SAR/MSA och projektutvecklare på Jernhusen och en av föreningens spexare

”Jag blev helt golvad av Wille Crafoord! Han hade en charmig stil, proffsig scennärvaro, fyndiga texter om Stockholm och tillsammans med bandet blev det både intressant och roligt. Jag är så glad över att ha blivit invald i föreningen och får uppleva kvällar som denna tillsammans med människor i branschen.”

Lars Strömgren, vd på Samhällsbyggarna och invald i föreningen på högtidsmötet

Text och foto: Sofia Jonsson