Referat Föreningsmöte 6 april

Lär er älska cyklen

”Lär er älska cyklister”

Är det möjligt att Sverige i framtiden kan bli fossilfritt? Lars E Nilsson, miljödirektör på Trafikverket, tror detta är fullt möjligt redan till år 2045 och övriga Europa 2057. Det finns många sätt att uppnå målet till exempel genom energieffektivisering, andra bränsleslag och att använda bilen mindre.

Cykel contra bil var temat på föreningssammanträdet i början av april då även årsmötet hölls. Lars E Nilsson pratade sig varm för hur vi kan skapa attraktiva, fossilfria samhällen utan bilberoende genom att med kompetens, kunskap och kvalitet bygga bostäder och skapa nya sätt att transportera gods och människor.

– Vi behöver investera i fler bostäder, mer än någonsin. Men gör inget nytt miljonprogram, varnade han.

I framtiden har vi automatiserad tunnelbana, stomlinjenät för cykelpendlare och stomlinjenät för elbussar mellan tätorterna.

– Vi kommer att ha en flotta av självkörande och automatiserade bilar, vilket gör att ingen känner behov av att ha en egen bil. Gaturummet blir fritt från bilar och har gjorts om till plats för människor, var hans vision.

En som verkligen vurmar för cykeln är Cykelfrämjandets ordförande Lars Strömgren. Han berättade hur stadsplanerarna efter andra världskriget prioriterade bilen. Breda gator med gott om plats för bilen, trafikseparering och tunnlar var mottot. Detta ledde till miljöer som Tegelbacken och gör det krångligt för dagens cyklister att ta sig fram

– Vid all stadsplanering borde gång- och cykelbanor prioriteras i stället för bilar, sa han

Fredrik Gertten är dokumentärfilmare och aktuell med filmerna Den unge Zlatan och Bikes vs Cars. Den sistnämnde filmen har visats i över 30 länder och är ett högaktuellt ämne många talar om. När bilen kom gav den oss stor frihet men har i dag skapar en kollektiv olycka.

– Los Angeles hade en gång världens bästa kollektivtrafik. Idag har de den sämsta. Bilarna har tagit över och det finns inte plats för fler. Ändå säljs det fler bilar än någonsin, sa han.

– Det finns en aktiv, välutbildad samhällsklass i femtioårsåldern som hellre cyklar än kör bil för de anser att bilen är både omodern och oflexibel, sa han och gav följande råd till bilisterna: Lär er älska cyklister. De frigör plats på gatan för bilarna.

”Fildelning” har vi börjat lära oss vad det innebär. Nu kommer ”bildelning”. Det är det holländska bolaget Snappcar, som för fem år sedan startade en bildelningstjänst för privatpersoner, som vill hyra ut sin bil till grannen. Företaget har i dag 200 000 medlemmar och en årsomsättning på 300 miljarder euro. Det finns i Holland, Danmark, Tyskland och Sverige och försöker hitta en balans mellan tillgång och efterfrågan på privatbilar på lokal nivå och i det omedelbara grannskapet.

– Bilen är världens mest underutnyttjade resurs. Den står still i snitt 23 timmar per dygn. Om vi delar bilen med någon annan frigör vi plats i staden, minskar koldioxidutsläppen och sparar pengar, berättade Charlotta Wennerström, talesman för Snappcar.

Många vill utnyttja bildelningstjänsten särskilt 25-45-åringar med hög utbildning och en passion för bättre miljö. Orsaken att tjänsten har slagit igenom just nu är den snabba urbaniseringen i kombination med miljömedvetenhet samt att det är enkelt att hyra bilen tack vare digitalisering.

– De uppskattar upplevelser mer än ägodelar och har inte så mycket pengar att spendera på egen bil. Därför är bildelning ett bra alternativ, sa hon.

Text: Margareta Redlund Laninge