Om palats och sopor och mycket mera

Sällan hörs så många höga skratt och harmlösa protester i Markeliussalen som när föreningens quiz står på agendan. Föreningsmötet den 14 februari satte kunskaperna på prov när kluriga frågor om Stockholm ställdes av fjolårets vinnare.

Förra årets vinnarlag och därmed årets tävlingsledning, bestående av Lotta Edholm, Bosse Ericson, Anders Hansson, Nils Haqvinsson och Jonas Uebel, hade satt ihop tävlingsfrågorna som spann från palats och domstolar via kyrkor och arkitekter över broar och flottiljer för att ta spåret över Citybanan till att avslutas med sophantering.

– Vi har haft ett engagerat arbete med flera intensiva träffar där vi arbetat fram årets frågor, berättade tävlingsledningen.

Några frågor kunde de tävlande lagen med lite tur få rätt på då det erbjöds olika svarsalternativ, men annars behövde man ha hängt med på sina historialektioner, i nyhetsflödet och inte minst på föreningsmötena. Som kvällens tävlingsledare, Magnus Andersson, sa:

– Det ska inte vara lätt, det ska vara kul!

Lagen uppvisade tävlingsnerver och vinnarinstinkter, vilket gav sedvanliga invändningar mot frågeställningar och poängsättning – för vem vill inte bli 2018 års Stockholmsmästare! Men tävlingsledningen var omutbara och den hjärtliga hetsigheten bidrog till den goda stämningen under quiz-kvällen.

Efter att samtliga frågor ställts var två lag i topp på 18,5 respektive 18 poäng av 30 möjliga. Tävlingsledningen arrangerade då en slutduell på scen där lagen skulle nämna gator och gränder i Gamla stan som börjar på S. Till slut stod en kvartett som segrare bestående av Olof Burell, Sonja Tydén, Håkan Alfheim och Kjell Falkenström.

– Vi hade en bra sammansättning i laget med ingenjörer och arkitekter som täckte in flera områden kombinerat givetvis med vårt stora intresse för Stockholm, förklarade Sonja Tydén lagets vinst.