Första året som vd

Ruben Aronsson tillträdde som vd hösten 2019, i en tid före pandemin. Nu har han varit vd ett år och fått möta nya utmaningar som vd i en för honom delvis ny verksamhet och under en vår som starkt påverkade föreningsverksamheten.

Vad gör en vd på Stockholms Byggnadsförening?

Jag jobbar deltid som vd och min arbetsvardag är minst sagt flytande. En vd på Stockholms Byggnadsförening gör allt mellan himmel och jord. Kansliet är litet, det är Katarina och jag, så man får rycka in där det behövs. Som vd jobbar jag huvudsakligen med tre saker: föreningsverksamheten, fastigheten och stiftelserna (stipendieansökningar, jurymöten, kapitalförvaltning).

Vad såg du som största utmaningen när du tillträdde?

Fokus under mitt första år som vd har varit inriktat på att lära mig verksamheten från "insidan". Jag har varit medlem i föreningen sedan 1989 och satt i styrelsen 2002–2006, så jag visste sedan tidigare hur föreningen fungerar från "utsidan".

Alla jobb för med sig utmaningar. Det som var nytt för mig personligen var att förvalta en större kontorsfastighet mitt i City. Det är en kul utmaning att lära sig ett nytt område på gamla dar.

Våren 2020 tog en drastisk vändning - vad blev vårens utmaningar för dig som vd?

Nog har våren varit en utmaning! Vi hade ett jätteintressant program med aktuella ämnen och intressanta föredragshållare. Mycket snabbt fick vi tänka om; vissa möten fick vi ställa in och i andra möten kunde vi låta medlemmarna delta digitalt.

Att jobba på distans blev också en utmaning. Jag har fått lära mig nya hjälpmedel – inte många hade hört talas om Teams och Zoom före våren 2020. Den främsta utmaningen för mig personligen var nog att hålla humöret uppe och tristessen borta. Det var en helt ny arbetssituation som jag (och ingen annan heller för den delen) inte hade mött tidigare.

Hur tänker du nu framåt för föreningen?

Utmaningen för föreningen på kort sikt är att ta sig igenom coronapandemin. Vår verksamhet bygger på möten, nätverkande, kunskapsutbyte, och det är minst sagt svårt att åstadkomma med de restriktioner som vi får leva under.

På längre sikt är föreningens utmaning att bibehålla sin aktualitet i byggbranschen och sin attraktionskraft som mötesplats. Jag är odelat positiv och entusiastisk inför Byggnadsföreningens framtid. Vår roll som ett neutralt forum för "kunskap och sällskap" inom Stockholms byggvärld kommer alltid att vara viktig och efterfrågad.

/Sofa Jonsson