Referat januarimötet

Årets quiz gjorde succé

Hur lång är den längsta råttan man sett i Stockholm? Vad kommer de nya stationerna för Citybanan att heta? Och varför lämnade Jonas Nygren (S), koalitionen i Sundbyberg? Det var många knepiga och lärorika frågor som ställdes vid Byggnadsföreningens säsongstart när fjolårets succé med quiz upprepades.

Det var ett högst annorlunda föreningsmöte där deltagarna fick klura ut svaren på 34 frågor inom ett stort antal ämneskategorier som infrastruktur, tillväxt, hållbarhet och innovation, bara för att ta några exempel. Annette Scheibe-Lorentzi och Ulla Bergström stod för frågorna och de hade gjort ett gediget arbete och plockat fram frågor om Stockholm då och nu, oftast illustrerade med stillbilder och gamla journalfilmer. Till exempel fick åhörarna se en film i svart-vitt, som visade potatisodling i Vasaparken under första världskriget.

Alla som var med på föreningsmötet delade upp sig i lag och satt vid runda bord i konferenssalen. Med pannorna i djupa veck försökte lagen svara på frågorna. De som flitigt besökt föregående års föreningsmöten och dessutom har bra minne hade alla möjligheter att nå ett bra resultat. Det hade uppenbarligen lag ”Kontrollanterna” som vann på 26 poäng. Laget bestod av Magnus Andersson, Lars Benton, Lena Kjellson och Jan Kjellson som under applåder och hurrarop mottog sina priser.

Det var en uppskattad, lite lekfull kväll som många gärna ville ha mer av i framtiden.

– Det var en mycket trevlig start på säsongen med spännande och bra frågor, sa Elisabeth Martin, vd för Stockholms Byggmästareförening. Frågorna var kluriga. Det är inte så lätt att minnas hur lång Citybanan ska bli eller vilken kommun som utsågs till Årets tillväxtkommun. Och inte fick vi använda mobilerna för att finna svaren.

En fråga, som få hade kläm på, var följande: Vad gillar råttor bäst, om man ska försöka fånga dem? Barbecuesås är svaret. Elisabeth Martins lag gissade på sega råttor.

Den längsta råttan som upptäckts i Stockholm var 46 cm utan svans. Citybanan nya stationer kommer att heta Stockholm City och Stockholm Odenplan och Jonas Nygren (S) avgick som kommunstyrelsens ordförande för att han var positiv till att öppna Kymlingestationen, som stått oanvänd sedan 1970-talet, och bygga bostäder på grönområdet norra Kymlinge. Detta var svaren på några av frågorna och långt ifrån alla lag hade rätt

Text Margareta Redlund Laninge