Referat Högtidssammanträde

Mona Sahlin trollband publiken när hon beskrev händelser ur sitt politiska liv.

Högtidssammanträdet

Om man inte har misslyckats någon gång, hur kan man då veta hur det är att lyckas? Om man inte gråtit, hur vet man vad lycka är? Efter dessa kloka deviser lever Mona Sahlin. Hon var högtidstalare vid föreningens Högtidssammanträde i början på december och trollband publiken när hon beskrev händelser ur sitt politiska liv och de frågor hon idag brinner för.

Mona Sahlin, född 1958, växte upp i en politiskt engagerad familj. Det var därför helt naturligt att hon blev aktiv socialdemokrat, hamnade i riksdagen och sedan i regeringen.

– När jag började med politiken trodde jag att Sverige var färdigbyggt. Men militärkuppen i Chile och Vietnamkriget fick mig att tänka om. Det fanns fortfarande mycket att göra och Olof Palme var då en stor förebild, sa hon.

Den s k Sahlinaffären lever än och Mona Sahlin kan fortfarande inte köpa en Toblerone utan att all verksamhet i affären stannar upp. Lika illa var det med hennes röda modeväska som orsakade politisk storm och sju löpsedlar. Väskan hade kostat runt 5 000 kr och Mona Sahlin fick den av en väninna i 50-årspresent. Vid en gruppfotografering av partiledarna i samband med upptakten av en valrörelse ville fotografen ha en färgklick bland allt det gråa. Väskan blev färgklicken. När bilden publicerades ansågs det vara politiskt inkorrekt att en socialdemokratisk partiledare kunde äga en så dyrbar väska.

– Det blev världens liv om en fyra år gammal, lätt sliten väska. Men om Fredrik Reinfeldts klocka, värd 40 000 kronor, blev det inga skriverier, sa Mona Sahlin.

Efter alla mediadrev for Mona Sahlin till Ohio i USA. Hon var nyfiken på den amerikanska entreprenörandan och berättade om en amerikansk ”starta-eget-blankett” där frågan fanns ”Har du gått i konkurs?”. Att gå i konkurs i USA är ingen nackdel. Tvärtom, det har gett erfarenhet. Har du gått i konkurs fler gånger tänker kanske en presumtiv arbetsgivare ”oj, vilken envis typ”.

Idag har Mona Sahlin lämnat partipolitiken och arbetar mot rasism och för ökad jämställdhet. Dessa frågor brinner hon för. Hon är bland annat styrelseledamot i Stiftelsen Expo och är ordförande i Anna Lindhs minnesfond. Förra året fick hon regeringens uppdrag att vara nationell samordnare mot extremistiskt våld. Hon försvarar olikheter, är antirasist och är oroad över extremismen som brer ut sig.

– Vi måste skapa en känsla av att vi hör ihop. Om inte judar vågar utöva sin tro eller om homosexuella inte vågar visa sig på öppen gata, vad får vi då för samhälle?

Text: Margareta Redlund Laninge