Referat Högtidsmötet december

Högtidstalare Micael Dahlén

Mobilen, vår ständiga följeslagare

Det har väl aldrig hänt i Byggnadsföreningens historia att en föredragshållare bett publiken att sätta på sina mobiler. Men det skedde vid Högtidsmötet när ekonomiprofessorn vid Handelshögskolan, Micael Dahlén, pratade om vårt behov av mobiler och kommunikation.

Det blev en uppsluppen stämning när Micael Dahlén steg upp på scenen iförd röda mjukisskor och med svartmålade naglar och bad publiken sätta på sina mobiler, sända ett sms och skriva något snällt. Genast tändes mobilerna och små knäppande hördes i salen. När han sedan förklarade att han är vegetarian men äter inte grönsaker blev det många muntra skratt.

– Med vatten, kaffe och pommes frites klarar jag mig bra. Om ni blir min vän på Facebook, så ska jag tala om var man får landets bästa pommes frites, sa han.

Med stor humor berättade han om människors behov av att ständigt vara närvarande. Vad händer när en person som använder mobilen dygnet runt stänger av sin mobil? Studier visar att man kan drabbas av ”smartphoneabstinens”, som yttrar sig i ofrivilliga muskelspasmer i tummarna och svår sömnlöshet. Micael Dahlén visade bilder på personer som opererat in någon form av mobil i underarmen för att inte gå miste om ett enda samtal och alltid vara nåbar. Andra ytterligheter är folk som på sin gravsten har sitt mobilnummer ingraverat och efterlevande som placerar den avlidnes mobil i kistan för att sedan kunna ringa till mormor.

Många tror att mobiltelefon, twittrande och facebookande tillhör den yngre generationen. Och så är det nog i många fall. Men Micael Dahlén berättade att det aldrig är för sent för att lära sig den nya tekniken. En grupp seniorer i Los Angeles fick under en sjudagarsperiod möjlighet att lära sig använda twitter och facebook. Därefter var de fullfjädrade kommunikatörer på nätet, som om de aldrig gjort något annat.

– Det visar på vårt behov av kommunikation. Det kanske finns något i våra gener, till skillnad från djuren, som gör att det aldrig är för sent att börja kommunicera, sa Micael Dahlén.

Han berörde även ämnet lycka. Vad är lycka och hur blir man lycklig? Det är främst fyra kriterier som gör att vi mår lite bättre än andra. Man måste förstå att det finns en mening med tillvaron, att man har en uppgift, att man räknas och att man känner att man är på väg.

– Det ska kännas att det inte är måndag hela veckan utan att vi rör oss framåt, sa han.

Han avrundade föredraget med att fråga om någon fått svar på sitt ivägsända sms. Det blev många händer i luften.