Referat Februarimötet

Möten mellan forskning och näringsliv...

Möten mellan forskning och näringsliv viktiga för utvecklingen

Stockholm är en av världens mest kreativa städer med 100 000 studenter, 10 000 forskare, bra universitet och mängder av goda idéer inom många branscher. Men hur ser framtiden ut? Finns det en återväxt och hur ska idéer omvandlas till kommersiella produkter? Detta var några frågeställningar på Byggnadsföreningens februarimöte med temat Nobel och världsledande innovationer.

För att få en återväxt och utveckla kreativa idéer behövs möten mellan forskning och näringsliv. Samtidigt måste varaktiga relationer skapas. Den slutsatsen kunde dras när de två bolagen A house at Östermalm och Things presenterade sina affärsidéer.

A house at Östermalm har etablerat sig i gamla Arkitekturskolans lokaler på Östermalm och drivs bland andra av dess VD Johan Almqvist och dess kreativa ledare Jan Åman. Affärsidén är att i huset skapa en mötesplats för kunskap, kreativitet och entreprenörskap med fokus på mat, mode och konst.

– Vår stora utmaning är att allt går så fort. Man kan också säga att det aldrig kommer att gå så långsamt som nu. Det gör det svårt att göra affärer. Det enda vi vet är att utvecklingen går allt fortare, sa Johan Almqvist.

År 2020 kommer 40 procent av tjänstemännen att vara konsulter. Det innebär att nyutbildade civilingenjörer kommer att direkt efter sin examen arbeta som konsult med fyra à fem uppdragsgivare, vilket kräver specialkunskaper.

– Världen förändras ständigt och det är främst tre saker som försvårar: digitalisering, globalisering och fragmentation, sa Jan Åman.

Things i Stockholm är ett annat bolag som satsar på utveckling och möten mellan människor. Things har sin verksamhet i KTH Campus och är Sveriges första co-working företag för hårdvaru-startsups med globala ambitioner inom internet, 3D-scanning, 3D-printing och medicinteknik.

Företaget fick av Akademiska Hus fria händer att bygga om lokalernas 2 000 kvadratmeter på bästa sätt. Idag finns ett 30-tal företag i huset som alla arbetar med hårdvaror och ger nystartade företag möjlighet att få kontakt med etablerade företag, investerare och nätverk. Här sammanförs teknik och design för den internationella marknaden och hjälper fram nästa generations hårdvaror.

Linda Krondal byggde solceller i Afrika och fick pris 2013 som Årets kvinnliga uppfinnare. Idag är hon VD för Things.

– Things har blivit en viktig mötesplats för företag inom hårdvarubranschen och är Sveriges första hårdvaruhus, sa hon. För de olika bolagen är det viktigt att vi har ett fysiskt hus där alla lätt kan träffas.

Things erbjuder, förutom kontorslokaler, eventutrymmen, verkstad med laserskärare och 3D-skrivare och tillgång till specialutrustning och kunskap via partnerskap med KTH och SP tekniska forskningsinstitut.

Hur blir man nobelpristagare? Tobias Degsell, intendent på Nobelmuseet, visste svaret: kreativitet i kombination med mod, lekfullhet, ifrågasättande och visionärt arbete. Han berättade hur allt en gång började med Nobelpriset. Alfred Nobel familj lämnade Sverige och flyttade till Ryssland. Det var inte tillåtet för utländska medborgare att gå i ryska skolor. Därför undervisades Alfred av privatlärare och skickades på bildningsresor utanför Rysslands gränser.

– Han var helt självlärd och hade inga examens från något universitet. Helst ville han skriva skönlitterära verk och poesi, sa Tobias Degsell.

Han lade dock skrivarambitionerna åt sidan och följde pappan i spåren, som var uppfinnare och entreprenör. Alfred Nobel hade inte mindre än 355 patent men det han blivit mest känd för är hans säkra sprängmedel Efter ett otal experiment kom han på att blanda krutet med kiselgul, en slags sand i krutet, som gav en deg säker mot sprängning.

Text och foto Margareta Redlund Laninge

Tre Isaak Hirsch stipendiater

Stiftelsen för Isaak Hirsch-stipendiet delar ut stipendier till hantverkare för att de ska kunna vidareutbildas. I år mottog Anne-Marie Lind att delta i en kongress i stenkonservering i Glasgow. Karl-Magnus Melin för medverkan i SAHC-kongressen i Belgien. SAHC står för Structural Analysis of Historical Constructions. Petra Waern fick 20 000 kronor för att medverka i en konferens inom kultur- och byggnadsvård i Montreal.