Föreningsmöte 14 september

Bo på kontor - kan det vara lösnignen på bostadsbristen?

Stockholms Byggnadsförening kallas härmed till Föreningsmöte onsdagen den 14 september på Bygget, Norrlandsgatan 11

17.00 Samling med lättare förtäring, OBS! tiden

17.30 Inval

Bo på kontoret – kan det vara lösningen på bostadsbristen?

Boverket har beräknat att det behövs 700 000 nya bostäder de kommande 10 åren, och de flesta av dem ska byggas i de redan tätbebyggda storstadsområdena. Men att bygga nytt kräver både stora resurser och ofta att jungfrulig mark tas i anspråk. Samtidigt som behovet av nya bostäder ökar ser vi att megatrenderna digitaliseringen och delandets ekonomi snabbt förändrar företagens sätt att använda sina kontor vilket leder till att färre kvadratmeter behövs per anställd. Vad händer med de kontors och industrihus som nu i rask takt töms? Kan de vara en bricka i bostadsspelet genom att användas som bostäder istället? Eller är det helt enkelt så att den nya digitala generationen inte ser någon skillnad på arbetsplats och hemmet och därmed gärna arbetar i hemmet, dvs bor på kontoret?

Peter Östman, kommunikationschef på Vasakronan. Om hur företagen förändrat sitt sätt att se på kontoret och vad de efterfrågar idag

Lisa Renander, vd och grundare av Tech Farm som bygger co-living-boende för den globala och digitala generationen

Thomas Persson, Cushman and Wakefield om potential som finns i äldre, uttjänta kontors/industrihus

Mötesvärdar Anna Denell, Peter Santesson